Skip to main content

Toimintatavat

LEX GUMMERUS ASIANAJOTOIMISTO | TURKU
Usein kysyttyä

Toimintatavat

LEX GUMMERUS ASIANAJOTOIMISTO
TURKU
Usein kysyttyä

Asiakkaan etua vaalien

Asiakkaan edun ajaminen on toimintamme perusta. Puolustamme periksiantamattomasti asiakkaan etua ja teemme uutterasti töitä parhaan saavutettavissa olevan lopputuloksen mahdollistamiseksi. Asiakkaan aikaa ja energiaa tulee jäädä muulle elämälle ja elämiselle.

Ota meihin yhteyttä

Syvällistä paneutumista jokaiseen toimeksiantoon

Ymmärrämme, että juttu on monesti asiakkaalle sen hetkisen elämän merkityksellisin asia – siksi asianajo ei ole koskaan vain työtä. Jokaisessa jutussa on ainutlaatuisia erityispiirteitä, joiden huomioiminen on välttämätöntä halutun päämäärän saavuttamiseksi. Tahdomme ymmärtää oikeudellisen kysymyksen ytimen ja oppia jatkuvasti uutta. Rutiinisuoritus ei meille riitä.

Tutustustu palveluihimme

Käytännönläheistä ja ratkaisukeskeistä juridiikkaa

Jutuissa on harvoin kyse vain pelkistä lakipykälistä. Ymmärrämme muuta elämää, emmekä pelkää kääriä hihojamme. Luova työ vaatii uteliasta mieltä ja sinnikkyyttä etsiä ratkaisuja toisinaan myös juridiikan ulkopuolelta. Ongelmien ja epäkohtien sijaan keskitymme niiden ratkomiseen ja ennaltaehkäisyyn.

Kokonaisvaltaista palvelua kustannus­tehokkaasti

Pystymme tarjoamaan asiakkaillemme lakipalveluita kattavasti yhdeltä luukulta ja ilman välikäsiä. Toimistossamme on monipuolista osaamista oikeuden eri alueilta. Laajan yhteistyöverkostomme avulla voimme palvella myös monissa teknisissä ja taloudellisissa kysymyksissä. Kanssamme yhteydenpito ja asian hoitaminen on suoraviivaista ja siten myös kustannustehokasta.

Eettisesti kestävää asianajoa

Noudatamme kaikissa toimissa hyvää asianajajatapaa. Valitsemme hoidettavat toimeksiannot huolella, sillä emme osallistu valkopesuun – emme pyri muuttamaan mustaa valkoiseksi, vaan puolustamme oikeudenmukaisuuden toteutumista. Korkeiden standardiemme takia kieltäydymme toimeksiannoista, jotka eivät vastaa arvojamme ja etiikkaamme. Teemme oikeuden toteutumiseksi aktiivisia tekoja ja toimia, jotka kestävät myös yhteiskunnallisen tarkastelun ja ulkopuolisen kritiikin.

Usein kysyttyä

Sanojen voimaan luottaen

Ei ole samantekevää, miten ja missä valossa asiat esitetään. Sanat ovat tärkein aseemme, oli sitten kyseessä kirjelmä tai oikeudessa esiintyminen. Panostamme kirjelmien korkeaan laatuun sekä huoliteltuun ja ymmärrettävään tekstiin. Viestimme selkeästi ja ymmärrettävästi monimutkaisistakin asioista, emmekä piilottele pykälätekstien takana. Uskomme, että vakuuttava ja sanavalmis esiintyminen vie lähemmäksi tavoiteltua lopputulosta.

Ota meihin yhteyttä

Eettisesti kestävää asianajoa

Noudatamme kaikissa toimissa hyvää asianajajatapaa. Valitsemme hoidettavat toimeksiannot huolella, sillä emme osallistu valkopesuun – emme pyri muuttamaan mustaa valkoiseksi, vaan puolustamme oikeudenmukaisuuden toteutumista. Korkeiden standardiemme takia kieltäydymme toimeksiannoista, jotka eivät vastaa arvojamme ja etiikkaamme. Teemme oikeuden toteutumiseksi aktiivisia tekoja ja toimia, jotka kestävät myös yhteiskunnallisen tarkastelun ja ulkopuolisen kritiikin.

Usein kysyttyä

Sanojen voimaan luottaen

Ei ole samantekevää, miten ja missä valossa asiat esitetään. Sanat ovat tärkein aseemme, oli sitten kyseessä kirjelmä tai oikeudessa esiintyminen. Panostamme kirjelmien korkeaan laatuun sekä huoliteltuun ja ymmärrettävään tekstiin. Viestimme selkeästi ja ymmärrettävästi monimutkaisistakin asioista, emmekä piilottele pykälätekstien takana. Uskomme, että vakuuttava ja sanavalmis esiintyminen vie lähemmäksi tavoiteltua lopputulosta.

Ota meihin yhteyttä

Hyvinvoivan henkilöstön voimin

Koska hyvinvoiva työyhteisö yltää parhaisiin tuloksiin sekä on omistautunut ja motivoitunut työlleen, panostamme henkilöstömme hyvinvointiin ja työssä viihtymiseen. Hyvinvointiin panostaminen on samalla työhön ja asiakkaisiin panostamista. Haluamme olla täydessä iskussa.

Tutustu meihin

Kohti pitkäaikaista luottamusta ja yhdessä menestymistä

Paras palkinto tehdystä työstä on tyytyväinen asiakas. Arvostamme molemminpuolista luottamusta, kunnioitusta ja yhteiseen päämäärään pyrkimistä. Haluamme vaalia uskollisia asiakassuhteita ja ansaita luottamuksemme konkreettisilla teoilla. Kuljemme samassa veneessä, ja siksi suhtaudumme suurella sitoumuksella asiakkaidemme sekä hoidettavien juttujen menestymiseen.

Ota meihin yhteyttä

Asiakkaiden kertomaa

Emilia Gummerus hoiti monimutkaisen asiani ammattimaisella otteella. Tapahtumia oli lukuisia ja sain joka vaiheessa tiedon, miten asia etenee ja mitä tapahtuu seuraavaksi. Hän hoiti asiaa empaattisella otteella, mutta kuitenkin sopivan jämäkästi. Oloni oli turvallinen koko prosessin ajan. Voin lämpimästi suositella hänen palveluaan.

Yksityishenkilöhallintoprosessiasia

Olen todella tyytyväinen saamaani palveluun ja asian lopputulokseen. Juttu voitettiin ja kaikki kulut saatiin vakuutuksesta ja valtiolta. Oikeudenkäynti ei maksanut minulle mitään ja sain myös uhrin korvaukset. Emilia informoi koko ajan, mitä tapahtuu ja kertoi monimutkaisista asioista ymmärrettävästi. Tuli tunne, että Emilia oli aidosti kiinnostunut asiastani. Hän myös esiintyi oikeudessa ammattitaitoisesti. Tunsin saavani oikeutta rikoksen uhrina.

Yksityishenkilöväkivaltarikos- ja vahingonkorvausasia

Asianajaja Emilia Gummerus hoiti asiaani määrätietoisesti ja varmalla ammattitaidolla, toimintaan oli helppo luottaa. Palvelu oli ripeää ja ystävällistä, selkeäsanaista. Koin, että minua kohdeltiin empaattisesti ja ymmärtäväisesti. Ilman osaavaa apua olisin jäänyt vaille minulle kuuluvia oikeuksia ja korvauksia. Minulle jäi tunne, että tapaukseeni paneuduttiin perin pohjin. Lämpimästi suosittelen!

Yksityishenkilöliikennerikos- ja vahingonkorvausasia

Saimme Emilialta ammattitaitoista ja laadukasta lainopillista neuvoa ja lakipalveluita. Emilia hoiti asiamme täydellä sydämellä nopeasti, huolellisesti ja luotettavasti. Suosittelemme lämpimästi Emilian palveluita muillekin.

Yksityishenkilöhallintoprosessi- ja virkasuhdeasia

Asianajaja Emilia Gummerus on avustanut yritystämme menestyksekkäästi käräjä- ja markkinaoikeudessa, jossa kaikissa jutuissa saavutettiin haluttu lopputulos. Lisäksi Emilia on toiminut neuvonantajanamme yrityskaupassa ja siihen liittyvissä järjestely- ja viranomaisasioissa. Yhteydenpito on ollut mutkatonta ja asiat on hoidettu mahdollisimman kustannustehokkaasti. Voimme suositella Emilia Gummeruksen osaavaa palvelua, kun tarvitaan inhimillistä otetta ja selkokielistä lähestymistä. Usein lakipykälien viidakko on yrittäjän näkökulmasta joskus jopa pelottava. Silloin tarvitaan joustavaa tulkkausta ja tukea päätöksen teolle. Tämä toimii erinomaisesti Emilian kanssa. Tulemme käyttämään hänen palveluitaan jatkossakin.

Juhani HämäläinenNostopörssi Oy:n toimitusjohtaja

Paras kiitos Emilia. Elämäni parasta juristitekstiä, ainakin toistaiseksi. Voihan olla, että yhteisiä projekteja löytyy tulevaisuudessa ja olemme toivottavasti samalla puolella pöytää.

Yksityishenkilökiinteistöriita-asia

Kiitos Emilia mahdottoman hyvästä yhteistyöstä ja ymmärryksestä asiassa.

Yksityishenkilövammaispalvelu- ja hallintoasia

Asianajotoimisto LEX Gummerus tekee työnsä suurella ammattitaidolla ja omistautumisella asiaan. Asiakasta kohdellaan ensiluokkaisen hyvin ja hoidettava asiakokonaisuus viedään eteenpäin huomioiden kaikki yksityiskohdat. En voi muuta sanoa, kuin että olen äärettömän kiitollinen kaikesta!

Yksityishenkilövammaispalvelu- ja hallintoasia

Sain todella hyvää ja pätevää palvelua LEX Gummeruksen Julia Kärkkäiseltä. Oli huojentavaa tietää, että joku pitää puoliani asiantuntevasti tiukkaa vastusta vastaan. Kun juttu vielä päättyi voitokkaasti, olen kaikin puolin hyvin tyytyväinen ja helpottunut.

Yksityishenkilö,asunto-osakeyhtiöriita

Emilia hoiti asiaani sydämellä ja ammattitaidolla alusta loppuun. Valitsin Emilian juuri näiden asioiden takia: hän vastasi ensimmäiseen kyselyyni saman tien ja osasi asiansa. En olisi selvinnyt prosessista ilman Emilian tukea, sekä ammatillista että henkistä!

Yksityishenkilörikosasia

Maksaako yhteydenotto?

Voit olla meihin yhteydessä huoletta ja ilman kuluriskiä. Ensimmäinen yhteydenotto on maksuton, eikä se sido toimeksiantoon. Laskutettava työ aloitetaan vasta, kun toimeksiannon aloittamisesta ja toimenpiteisiin ryhtymisestä on sovittu.

Paljonko asianajaja maksaa?

Maksullisuus ja lopullinen hinta riippuvat toimeksiannosta. Toisinaan palvelumme voi olla sinulle täysin maksutonta tai ainakin hyvin edullista. Näin on esimerkiksi silloin, jos valtio, vastapuoli tai vakuutusyhtiö korvaavat kulut osaksi tai kokonaan.

Yleensä käytämme veloitusperusteena tuntihinnoittelua, jonka määrä on toimeksiannon laadusta riippuen 200–280 euroa tunnilta lisättynä arvonlisäveron osuudella (yhteensä 251 – 351,40 euroa/tunti, sis. alv.). Tapauskohtaisesti voimme sopia myös kiinteästä tai toimeksiannon menestykseen perustuvasta hinnoittelusta (ks. kohta tuntihinnoittelu).

Kerromme ennen toimenpiteisiin ryhtymistä veloitusperusteen sekä mahdollisen kuluriskin. Selvitämme myös mahdollisuutesi kokonaan tai osittain maksuttomaan toimeksiantoon sekä kulujen korvaukseen. Hinta ja veloitusperusteet näkyvät eriteltyinä laskulla. Pyrimme aina siihen, että palvelumme tuottaa asiakkaalle lisäarvoa.

Mitä palvelun hinta sisältää?

Palvelun hinta pitää sisällään kaikki kulut, ellei toisin ole ilmoitettu. Emme esimerkiksi veloita erikseen toimisto-, sihteeri- tai yleiskuluja. Palkkion lisäksi veloitamme vain suorat kulut (kuten oikeudenkäyntimaksun ja viranomaisen perimät rekisteröintikulut) sekä toimeksiannon hoitamisesta aiheutuneet erityiset matka- ja majoituskulut Verohallinnon vahvistamien määrien mukaisesti.

Onko mahdollista sopia muusta kuin tuntihinnoittelusta?

Muistakin hinnoittelumalleista voidaan sopia, jos se on toimeksiannon tyyppi huomioiden mahdollista. Selkeissä ja tarkkarajaisissa toimeksiannoissa voimme sopia kiinteästä hinnasta tai enimmäishinnasta. Oikeudenkäyntiasioissa voi olla mahdollista sopia myös sen lopputulokseen perustuvasta hinnasta (ns. success fee).

Mitä oikeusturvavakuutus korvaa?

Useisiin kotivakuutuksiin sekä yritysten vakuutuksiin sisältyy oikeusturva, joka kattaa asianajokuluja riita- ja rikosasioissa. Mikäli asian hoitamiseksi saadaan oikeusturva, vastaat itse vain omavastuuosuudesta, joka on tavallisesti 15-20 %. Esimerkiksi 5000 euron asianajolaskusta maksettavaksesi jäisi 15 %:n omavastuulla 750 euroa. Vakuutuksissa on kuitenkin vastuunrajauksia, joiden suhteen tulee olla tarkkana. Autamme ottamaan vakuutusehdoista selvää ja laadimme oikeusturvailmoituksen vakuutusyhtiölle. Yleensä korvauspäätös saadaan jo asian alkuvaiheessa, jolloin mahdollinen kuluriski on etukäteen tiedossa.

Millä aikataululla asiaani ehditään hoitaa?

Priorisoimme asioita niiden kiireellisyyden mukaan, ja selvitämme heti alkuvaiheessa, millä aikataululla voimme hoitaa asiaa. Lopullinen aikataulu riippuu toimeksiannon luonteesta ja tehtävistä toimenpiteistä. Yleensä esimerkiksi määräajat ja nopeaa reagointia vaativat toimet rytmittävät toimeksiantoa. Muussa tapauksessa sovimme aikataulusta kanssasi erikseen ja mahdollisuuksien mukaan aikataulutoiveesi huomioiden.

Missä vaiheessa kannattaa olla yhteydessä?

Alkuyhteydenotto on aina maksuton – voit olla meihin yhteydessä matalalla kynnyksellä ja ilman pelkoa kuluista. Jos siis epäröit, onko nyt oikea aika ottaa yhteyttä, ei asiasta varmistuminen maksa mitään. Päinvastoin mahdollisimman aikainen yhteydenotto suurella todennäköisyydellä säästää rahaa, aikaa ja vaivaa.

Monesti paras ja kustannustehokkain lopputulos saavutetaan, kun avustajamme tulee mukaan jutun hoitoon mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, mieluiten jo ennen tilanteen kärjistymistä. Parhaimmillaan koko konfliktitilanne voidaan estää ja suuremmalta riidalta välttyä. Tällöin myös kustannukset pysyvät maltillisina. Yhteydenotto on kuitenkin parempi tehdä myöhään kuin ei milloinkaan. Paljon on tehtävissä vielä silloinkin, kun haastemies on jo käynyt ovella.

Milloin sitova toimeksianto syntyy?

Toimeksianto syntyy sopimuksella, ja vasta sen perusteella ryhdymme sovittuihin toimenpiteisiin. Alkuyhteydenotto ei muodosta toimeksiantoa, etkä voi vahingossa tai tietämättäsi tulla sitoutuneeksi toimeksiantoon. Laskutettava työ aloitetaan vasta, kun siitä on kanssasi erikseen sovittu.

Mitä tarkoittaa esteellisyys?

Asianajotoimistona meillä on aina velvollisuus varmistaa, ettei asiasi hoitamiseen ole estettä. Tällä tarkoitetaan sen selvittämistä, että olemme vapaita kaikista ulkopuolisista sidonnaisuuksista ja vaikuttimista, jotka voisivat haitata toimeksiannon hoitamista ja sinun etusi ajamista. Emme esimerkiksi voisi ottaa vastaan toimeksiantoa vireillä olevan oikeudenkäyntisi vastapuolen taholta. Ennen toimenpiteisiin ryhtymistä varmistamme aina, ettei mitään estettä toimeksiannon hoitamiseen ole. Siksi selvitämme jutun vastapuolet ja muut mahdolliset sidonnaisuudet heti ensivaiheessa. Kun esteitä ei ole, voimme keskittyä täysillä etusi mukaisen parhaan ratkaisun ajamiseen.

Voinko peruuttaa tilauksen / toimeksiannon?

Joskus mieli muuttuu, ja se on ymmärrettävää. Tästä syystä toimeksiannon peruuttaminen on mahdollista, eikä siitä aiheudu sinulle kuluja. Jos kuitenkin toimeksianto on ollut kiireellinen tai sen hoitaminen on pyynnöstäsi jo aloitettu, sinun tulee vastata jo tekemiemme toimenpiteiden kustannuksista.

Voinko päättää toimeksiannon?

Toimeksiantosopimus kestää pääsääntöisesti siihen asti, kunnes asia on saatu päätökseen. Voit kuitenkin halutessasi aina lopettaa toimeksiannon missä tahansa asian vaiheessa. Asianajo on luottamusammatti, eikä toimeksianto jatku vastoin sinun tahtoasi. Toimeksiannon päättämisestä ei aiheudu erillisiä kuluja. Vastattavaksesi jäävät jo tehtyjen toimenpiteiden kustannukset.

Miten pystytte palvelemaan valtakunnallisesti?

Suurin osa asiakkaistamme on Turun seudun ulkopuolelta. Työmme on liikkuvaa, ja hoidamme riita-, rikos- ja hallintoasioiden oikeudenkäyntejä koko Suomessa. Vain harva toimenpide edellyttää fyysistä tapaamista. Suurin osa työtehtävistä hoidetaan sähköpostitse, puhelimitse tai etäneuvotteluin. Toimeksiantoa hoidetaan kuitenkin aina toivomallasi tavalla. Tapaaminen onnistuu halutessasi myös joko sinun luonasi tai toimistollamme Turussa.

Voinko sopia etäneuvottelusta?

Neuvottelua ei välttämättä tarvitse järjestää kasvotusten, vaan usein etäneuvottelu on joustavampi ja käytännöllisempi vaihtoehto. Käytössämme on laadukkaat ja tietoturvalliset etäneuvotteluvälineet. Osallistumiseen tarvitset ainoastaan kännykän, tietokoneen tai tabletin, jolla pääset osallistumaan neuvotteluun sähköpostitse toimitetun linkin kautta.

Voitteko tulla tapaamaan minua?

Joskus avustajan tapaaminen tutussa ympäristössä voi tuntua paremmalta ja turvallisemmalta vaihtoehdolta. Halutessasi tapaaminen voidaankin järjestää luonasi.

Mitä eroa on asianajajalla, lakimiehellä, juristilla ja varatuomarilla?

Arkikielessä tittelit saattavat usein mennä sekaisin, mutta ”asianajaja” ja ”juristi” eivät ole synonyymeja. Nimikkeet asianajaja ja asianajotoimisto ovat lailla suojattuja, joten niitä voivat käyttää ainoastaan Suomen Asianajajaliiton jäsenet, joiksi hyväksytään vain kelpoisuusvaatimukset täyttävät, kokeneet juristit. Ainoastaan yksi seitsemästä työelämässä olevasta juristista on asianajaja. Lue lisää tästä: https://asianajajaliitto.fi/asianajopalvelut/miksi-valita-asianajaja/

Lakimies ja juristi ovat yleisnimityksiä oikeustieteen maisterin (entinen oikeustieteen kandidaatti) tutkinnon suorittaneille henkilöille. Voidakseen toimia asiamiestehtävissä oikeudenkäynneissä, juristilla tulee olla erikseen oikeudenkäyntiavustajan prosessilupa, jolloin häntä kutsutaan luvan saaneeksi oikeudenkäyntiavustajaksi tai lupajuristiksi.

Varatuomari on arvonimi, joka myönnetään vuoden kestävän tuomioistuinharjoittelun (auskultoinnin) suorittaneelle juristille. Varatuomarin nimike on tae siitä, että juristilla on oikeudenkäyntikokemusta myös tuomarin pöydän takaa.

Lue lisää tästä >>